søndag 27. desember 2015

Produksjon og utprøving av digitalt læringselement i egen undervisning


Bakgrunn
Et av arbeidskravene i ATEKO6100 er produksjon og utprøving av digitalt læringselement i egen undervisning.

Innledning
 Jeg vil her beskrive det produserte læringselementet, målet med opplæringen, læringsaktiviteten og evaluering/oppsummering. Jeg vil også beskrive mine erfaringer og tilbakemeldinger fra elevene etter undervisningssekvensen.

Produksjon av læringselement
Klassen som jeg underviser i  jobber nå med temaet drivverk, og i den forbindelse skal vi jobbe med systemer for drift på alle hjul. Vi ser en film om Hydrodrive, en film som varer i ca. 3,5 minutter som handler om hydraulisk 4 hjuls drift utviklet av lastebilprodusenten MAN. Etter å ha sett filmen  jobber vi med spørsmål tatt ut fra filmen gjennom en quiz jeg har laget i programmet Kahoot.



Mål
Målet med opplæringen er at etter å ha jobbet med det digitale læringselementet skal du kunne forklare oppbygning/prinsipp og virkemåte på hydraulisk 4 hjuls drift/MAN Hydrodrive og vite forskjellen mellom dette systemet og den tradisjonelle måten å konstruere 4 hjuls drift på.



 Læringsaktivitet
Vi jobber først muntlig og deler vår kunnskap om 4 hjuls drift.
Hvilke forskjellige typer 4 hjuls drift finnes/ vet du navnet på og hvordan virker dette?
Hva er fordelen med 4 hjuls drift?
Er det noen bakdeler med 4 hjuls drift? Og i så fall hvilke?
 Vi skal se på en film om MAN sitt system for 4 hjuls drift Hydrodrive. Filmen har engelsk tale og varer i ca. 3.5 minutter og det er muligheter for å se filmen flere ganger. Når vi er ferdige med filmen skal vi jobbe med en quiz (5 spørsmål om Hydrodrive). Hver enkelt logger seg på/oppretter en bruker på Kahoot ved å bruke egen telefon eller pc og jobber med quiz.

Evaluering/oppsummering
Da vi har sett film og jobbet med quiz skal vi logge undervisningssekvensen i Olkweb, legg inn en kommentar om hvordan du synes det var å jobbe på denne måten, husk også å koble til kompetansemål slik som du gjør når du logger etter å ha jobbet ute i bedrift.

Evaluering/ kommentarer fra elevenes logg
Vi så en video angående MAN Hydrodrive og hadde en Kahoot om det etter det. Var helt greit å drive med det. Var litt vanskelig å få med seg all informasjonen
Vi starta med å se på en film, om hydrodriver, om hvorfor det er så bra!!
Jeg synes at det var veldig bra! fikk lært mye og var nyttig
Etter det så hadde vi en quiz på Kahoot, jeg synes det var litt dårlig fordi jeg ble kasta ut imens quizen var på. Men det var bra!
Jeg syntes at dette opplegget var ganske bra. men det var litt kluss når vi skulle lese. men det kan fikses med at alle bruker hver sin pc. men ellers så syntes jeg at det var bra
nå har vi sett en film om MAN hydrodrive, det var interessant. Etter filmen hadde vi en Kahoot,  har aldri vert no fan av Kahoot, men det er en grei måte og repetere det man har gjort, og sjekke hva man har fått med seg, og bekrefta om man har fått meg seg riktig.
Bra: Det er morsom, det er en konkuranse som er krevende at du må følge med.
Dårlig: Nettet til skolen er ikke stabilt nok. Jeg droppa ut etter første oppgaven
vi så en vidio om hvoran hydro all whell drive funker også leste vi litt på en side også brukte vi kahoot og det virka grett. 
Jeg synes timen var kjempemorro, det var en annen vri på timen en det vi pleier å ha.
Vi hadde undervisning om driverk der vi så en film, og deretter brukte vi det vi hadde lært i en Kahoot. 
jeg synes dette er en ganske morsom og bra måte å lære på.

Egne erfaringer fra undervisningssekvensen
Etter å ha lest elevens tilbakemeldinger ser jeg at de fleste kommentarene er positive, men at ikke alt er utelukkende bra. Jeg mener det er viktig å variere undervisningen så mye som mulig, og å ha deltagende og aktive elever. I dette undervisningsopplegget får elevene først en muntlig innføring hvor de er deltagende og lyttende, en visuell innføring i form av en film. I  etterkant av dette får de en repetisjon ved å jobbe med quiz.
Neste gang vi jobber på samme måte tror jeg det er lurt å se på filmen flere ganger individuelt og at jeg går rundt til hver enkelt elev og at de da får muligheten til å stille spørsmål, slik kan undervisningssekvensen bli bedre tilpasset hver elev.





1 kommentar:

  1. Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det

    SvarSlett