fredag 1. januar 2016

Refleksjonsnotater om innlegg på medstudenters Blogg

Tage har et innlegg på sin blogg hvor han reflekterer om IoT. Dette synes jeg er spennende i forbindelse med utviklingen på lastebiler. I dag er det ca. 170 000 Volvo lastebiler og ca. 130 000 Scania som er tilkoblet. Ved hjelp av sensorer registreres det informasjon om posisjoner, bevegelser, trykk, temperaturer etc. for så å sende denne informasjonen til store datasystem som. bearbeider innkommende data. Cornelis Van Genderen, eier av et transportselskap i  Holland mener at tilkoblede lastebiler er en av de viktigste framskrittene som har skjedd det siste året. Transportselskapet har ved hjelp av tilkoblede lastebiler redusert drivstofforbruket med 6%. Dette utgjør 60 000 Euro i året.

Odd skriver om produksjon og utprøving av digitalt læringselement på bloggen sin. Odd prøver ut blogg som verktøy for at elevene hans skal ha et verktøy for å dokumentere kunnskap. Dette synes jeg er veldig interessant.
 Føli,G (2014) har gjennom analyser, drøfting og relevant teori dokumentert at blogg er et godt egnet digitalt verktøy som læring og dokumentasjon av kunnskap.
Ved kjøretøylinja på Hamar katedralskole bruker vi  et program/verktøy som heter Olkweb for å dokumentere kunnskap. Alle elevene logger de praktiske oppgavene de har utført i Olkweb og kobler de til kompetansemål i læreplanen. Olkweb blir brukt av lærlingene i kjøretøyfag  i Hedmark fylke og at våre elever på vg2 kjøretøy lærer seg dette verktøyet før de blir lærlinger, kan gjøre overgangen fra elev til lærling lettere. Det blir spennende å høre hvilke erfaringer Odd har gjort med å prøve blogg som et verktøy for å at elevene skal lære seg et digitalt verktøy og dokumentere kunnskap.

Gunn Iren skriver om yrkesfag og teknologi, hvordan skal undervisningen på vg2 kjøretøy gjøre elevene kompetente for å kunne fullføre læretiden og blir fagarbeidere i bilfaget? Dette spørsmålet og de andre også som Gunn Iren stiller er vesentlige. Kan det ha seg slik at sitatet fra Boken om bilen av Axel Rønning fra 1936 fortsatt gjelder, med nærværende bok er å gi dem som på en eller annen måte er knyttet til biltrafikken en mer omfattende teknisk veiledning, så de lettere kan sette sig inn i bilens konstruksjon og virkemåte og bli i stand til å bruke og vedlikeholde det kostbare materiell på en skjønnsom måte».Hadde folk den samme oppfatning om den teknologiske utviklingen i 1936 som vi har i 2015?. Hva blir det neste? Hvordan skal vi klare å holde oss oppdaterte på den teknologiske utviklingen? Uansett så er det utfordrende og vesentlige spørsmål Gunn Iren reflekterer rundt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar