Odd skriver om produksjon
og utprøving av digitalt læringselement på bloggen sin. Odd prøver ut blogg som
verktøy for at elevene hans skal ha et verktøy for å dokumentere kunnskap.
Dette synes jeg er veldig interessant.
Føli,G (2014) har gjennom analyser, drøfting og relevant teori dokumentert
at blogg er et godt egnet digitalt verktøy som læring og
dokumentasjon av kunnskap.
Ved kjøretøylinja på Hamar
katedralskole bruker vi et program/verktøy
som heter Olkweb for å dokumentere kunnskap. Alle elevene logger de praktiske
oppgavene de har utført i Olkweb og kobler de til kompetansemål i læreplanen. Olkweb
blir brukt av lærlingene i kjøretøyfag i
Hedmark fylke og at våre elever på vg2 kjøretøy lærer seg dette verktøyet før
de blir lærlinger, kan gjøre overgangen fra elev til lærling lettere. Det blir
spennende å høre hvilke erfaringer Odd har gjort med å prøve blogg som et
verktøy for å at elevene skal lære seg et digitalt verktøy og dokumentere
kunnskap.
Gunn Iren skriver om yrkesfag og teknologi, hvordan skal undervisningen på vg2 kjøretøy gjøre elevene kompetente for å kunne fullføre læretiden og blir fagarbeidere i bilfaget? Dette spørsmålet og de andre også som Gunn Iren stiller er vesentlige. Kan det ha seg slik at sitatet fra Boken om bilen av Axel Rønning fra 1936 fortsatt gjelder, med nærværende bok er å gi dem som på en eller annen måte er knyttet til biltrafikken en mer omfattende teknisk veiledning, så de lettere kan sette sig inn i bilens konstruksjon og virkemåte og bli i stand til å bruke og vedlikeholde det kostbare materiell på en skjønnsom måte».Hadde folk den samme oppfatning om den teknologiske utviklingen i 1936 som vi har i 2015?. Hva blir det neste? Hvordan skal vi klare å holde oss oppdaterte på den teknologiske utviklingen? Uansett så er det utfordrende og vesentlige spørsmål Gunn Iren reflekterer rundt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar