tirsdag 1. desember 2015

Kunnskapsbasen i perspektiv av mitt lærings og kunnskapssyn



Norge satser på ikt i skolen og elevene i videregående skole har med seg bærbare datamaskiner. Utdanningdirektoratet har utarbeidet et rammeverk for grunnleggende ferdigheter hvor digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene.

For å utvikle digitale ferdigheter må man bruke digitale verktøy, og det åpner seg mange muligheter for å jobbe med fagkunnskap gjennom bruk av digitale verktøy. For å kunne bruke et digitalt verktøy på en hensiktsmessig og effektivt måte kreves det en infrastruktur.
Noen ganger kan en trykt lærebok føles utilstrekkelig og når ble den sist revidert og oppdatert? Noen ganger er det hensiktsmessig å være "lærebokforfatter" og produsere nytt eller supplere eksisterende læremidler. I denne sammenhengen er kunnskapsbasen et hensiktsmessig verktøy, den kan bygges ut, endres og oppdateres og ikke minst, den er enkel å dele.

Mange elever og lærere mener at bruk av ikt gjør at en blir mer motivert og at det gir variasjon. Mange mener også at ikt kan virke forstyrrende og at det tar vekk fokus fra faglig arbeide og læring. Dette tror jeg kommer an på lærerens evne til klasseledelse og at lærere som behersker hensiktsmessig bruk av ikt i klasserommet blir tryggere i sin lederrolle.

2 kommentarer:

  1. Jeg tror du rører ved et vesentlig tema Jan, når du skriver om skolepraksis hvor nysgjerrige elever virker forstyrrende og kobler dette mot ledelse og kompetanse.

    Skolen slik som vi kjenner den, kan kanskje være tjent med å bli minnet om et sitat fra Jack Welch mens han var sjef for General Electric: "If the rate of change on the outside exceeds the rate of change on the insuide, then the end is near." https://twitter.com/trondsm/status/669803770805682176

    Jeg ser ikke bort fra at antallet som faller fra i utdanningsløpet delvis kan forklares med skolens evne til å tilpasse seg, og da tenker jeg ikke først og fremst på den enkelte læreren, men utdanningssystemet som helhet.

    Hvordan tenker du at skolen kan lykkes i arbeidet med ikke å bli valgt bort som følge av at unge (som Tage, som valgte UCI) opplever den som uhensiktsmessig i sin virkelighet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker at det er superviktig at vi som jobber i "utdanningssystemet" er framover-lent og vurderer utradisjonelle måter å tilrettelegge undervisningen på som en mulighet og ikke en umulighet. Ved å ha den innstillingen tror jeg vi skaffer oss mange flere muligheter innenfor "utdanningssystemet" muligheter som fører til at vi ikke blir oppfattet som uhensiktsmessige.

      Slett