Sier
de at vi skal få være med å bestemme? Det er bare noe de sier, det blir sånn
som de har bestemt at det skal bli uansett!
Noen vil sikkert ha den oppfatningen av medbestemmelse, selv i et demokratisk læringsmiljø. Tidligere erfaringer kan være en årsak til dette og det er viktig at innflytelsen er reel.
Elevmedvirkning og
demokratisk læringsmiljø, Utdanningdirektoratet beskriver prinsippet
for opplæringa, elevene skal forberedes på å delta i demokratiske prosesser og
bli stimulert til nasjonalt og internasjonalt samfunnsengasjement.
Hvor omfattende skal elevmedvirkningen være? Elevene skal
kunne delta i planleggingen, gjennomføringen og vurderingen men det må
selvfølgelig være innenfor de gitte rammer for opplæringen.
Hvilke forutsetninger har elevene for elevmedvirkning?
Elevmedvirkning forutsetter at elevene har kjennskap til valgalternativ og
mulige konsekvenser av disse. Min oppfatning er at elevenes forutsetning er
like varierende da det gjelder elevmedvirkning som i andre sammenhenger.
Elevenes forutsetninger for elevmedvirkning kan være avhengig av flere
faktorer, men det er jo veldig avhengig av alder og utviklingsnivå. Andre
faktorer som påvirker er hvilke erfaringer de har med deltagelse i demokratiske
prosesser i det daglige arbeidet, og ved deltagelse i forskjellige organ i
skolen og på fritiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar