tirsdag 19. januar 2016

Lærer og studentrollen i et studentaktivt og demokratisk læringsmiljø


Sier de at vi skal få være med å bestemme? Det er bare noe de sier, det blir sånn som de har bestemt at det skal bli uansett!

Noen vil sikkert ha den oppfatningen av medbestemmelse, selv i et demokratisk læringsmiljø. Tidligere erfaringer kan være en årsak til dette og det er viktig at innflytelsen er reel.

Elevmedvirkning og demokratisk læringsmiljø, Utdanningdirektoratet beskriver prinsippet for opplæringa, elevene skal forberedes på å delta i demokratiske prosesser og bli stimulert til nasjonalt og internasjonalt samfunnsengasjement.

Hvor omfattende skal elevmedvirkningen være? Elevene skal kunne delta i planleggingen, gjennomføringen og vurderingen men det må selvfølgelig være innenfor de gitte rammer for opplæringen.

Hvilke forutsetninger har elevene for elevmedvirkning? Elevmedvirkning forutsetter at elevene har kjennskap til valgalternativ og mulige konsekvenser av disse. Min oppfatning er at elevenes forutsetning er like varierende da det gjelder elevmedvirkning som i andre sammenhenger. Elevenes forutsetninger for elevmedvirkning kan være avhengig av flere faktorer, men det er jo veldig avhengig av alder og utviklingsnivå. Andre faktorer som påvirker er hvilke erfaringer de har med deltagelse i demokratiske prosesser i det daglige arbeidet, og ved deltagelse i forskjellige organ i skolen og på fritiden.

Ved å jobbe med forskjellige fag, vil det på ulike måter føre til at elevene blir bedre kjent med egne talent og evner. Dette vil gi elevene et bedre grunnlag for medvirkning og styrke evnen til å gjøre bevisste valg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar