Skolen skal lære elevene å bli gode demokratiske medborgere og de nasjonale føringene er utgangspunktet for planlegging og gjennomføringen av opplæringa. Min oppfatning er at praksisen da det gjelder demokrati og medbestemmelse i skolen varierer fra skole til skole men også at det er variasjon fra de forskjellige klasserom på samme skole.
Jeg har undervist i videregående opplæring i 10 år på samme skole. Gjennom disse årene er min oppfatning at det har skjedd en positiv utvikling i skolen med hensyn på demokrati og medbestemmelse.
Den første uka i skoleåret gjennomfører vi mottaksamtale. I den samtalen snakker vi om fritidsinteresser, familie og skolen etc. i løpet av en mottaksamtale blir elev og lærer bedre kjent med hverandre og dette er etter min oppfatning vesentlig i perspektivet demokrati og medbestemmelse.
I det daglige så har vi klassens time hvor klassen disponerer timen til saker som opptar klassen og klassens elevrådsrepresentant formidler saker fra elevrådet. Elevene får i den grad det er mulig påvirke sin egen opplæring. Det kan være arbeidsmåter i klasserommet og arbeidsoppdrag ute på verkstedet. Hvilken retning de ønsker å fordype seg i, og hvilken virksomhet de ønsker å jobbe ved i faget prosjekt til fordypning.Vi gjennomfører elevundersøkelser der elevene evaluerer hvordan det er å gå på skolen. Hvordan de trives, sosialt og med fagene.
Hvilken forståelse har elever og lærere av demokrati og medbestemmelse?
Jeg tror skoleledelse, elever og lærere hadde hatt utbytte av å lære seg mer om demokrati og medbestemmelse. Jobbe med demokrati og medbestemmelse, hvordan dette kan organiseres og jobbes med i praksis.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar