tirsdag 15. mars 2016

Anvendelse og simulering av en praktisk problemstilling


Hva slags praktisk problemstilling skal jeg velge å anvende og simulere? Hvilket verktøy skal jeg bruke for å simulere?


Jeg velger å simulere en praktisk problemstilling jeg ofte møter når jeg hospiterer i bedrift. Jeg velger en praktisk problemstilling som tar for seg et arbeidsoppdrag på styring og understell. Jeg vil simulere hvordan endringer i styring og understell påvirker hjulvinkler og dermed kjøretøyets kjøreegenskaper og rullemotstand.

For å simulere hvordan endringer i styring og understell påvirker hjulvinkler, kjøreegenskaper og rullemotstand vil jeg benytte Electude. Electude er et opplæringsprogram med interaktive leksjoner og simuleringer basert på learning by doing. 


2 kommentarer:

  1. Her har jo Electude mange fine moduler som viser hvordan hjulvinklene påvirker både kjøreegenskaper og dekkslitasje. Et meget godt eksempel på hvordan man med simulering kan skape bedre forståelse ved å simulere noe som er umulig å teste ut i praksis. Vi kan jo ikke justere hjulvinklene feil på en bil for så å kjøre den i høy hastighet ute i trafikken, det ville jo vært livsfarlig. Her må elevene selv "justere" hjulvinklene på sin PC og når de "prøvekjører" ser de resultatet med en gang. Jeg har også erfart at dette er noe som engasjerer eleven og de sier at de lærer mye av det.

    SvarSlett
  2. Her høres det ut som om du er inne på en fornuftig måte å simulere en potensiell farlig situasjon men heldigvis skjer det i det virtuelle, hvorfor finne opp hjulet på nytt?

    SvarSlett