Hospitering Volmax Hamar
I programplanen for Anvendelse av ny teknologi i læringsarbeidet, under arbeidskrav står det: kartlegge, analysere og beskrive praksis av ny teknologi. Dette er bakgrunnen for at jeg hospiterer i bedrift.
På hospitering hos Volmax Hamar ble jeg tatt godt imot av daglig leder Hein Østgård. i kundemottaket traff jeg på Per Arne som er kundemottaker og verkstedplanlegger. Jobbene som var planlagt da jeg hospiterte var servicejobber på lastebiler og busser, skifting av styresnekke på en lastebil og klargjøring/påbygging på en ny lastebil.
Per Arne hadde en plakat stående på pulten sin:
Bakgrunnen for plakaten er uhell som har oppstått fordi det har vært løse gjenstander som ligger oppe i lastebilhytta. Når lastebilene er inne på verkstedet jekkes ofte hytta opp for å få adkomst til for eksempel girkasse og motor. Løse gjenstander treffer frontruta og dette medfører frontruteskift eller skader på gjenstanden som treffer frontruta. Kjedelige hendelser som bør unngås.
Ute på verkstedet traff jeg Sigurd (en elev) som er på opplæring i bedrift. Sigurd jobbet sammen med mekanikeren som hadde jobben med å skifte styresnekke på en lastebil. Kjempefin jobb og erfaring for Sigurd, denne jobben har han ikke muligheten til å utføre på skolen.
Her er noe av utfordringen en mekaniker møter når en buss er inne for service eller reparasjon. Det er ekstra trangt om plassen på busser og du får ikke jekket opp noen hytte for å få bedre tilgjengelighet slik som det er på lastebiler.
Nybilklargjøring/påbygging på ny bil. Her er det en FH16 trekkvogn som får designet og påbygd sideskjørt. Etter at sideskjørtene er designet og prøve-montert blir det lakkering i samme fargen som resten av bilen.
Her kan du lese mer om nyheter fra Volvo Trucks. Neste gang skal jeg se på muligheten for å legge til lyd og video.
I programplanen for Anvendelse av ny teknologi i læringsarbeidet, under arbeidskrav står det: kartlegge, analysere og beskrive praksis av ny teknologi. Dette er bakgrunnen for at jeg hospiterer i bedrift.
På hospitering hos Volmax Hamar ble jeg tatt godt imot av daglig leder Hein Østgård. i kundemottaket traff jeg på Per Arne som er kundemottaker og verkstedplanlegger. Jobbene som var planlagt da jeg hospiterte var servicejobber på lastebiler og busser, skifting av styresnekke på en lastebil og klargjøring/påbygging på en ny lastebil.
Per Arne hadde en plakat stående på pulten sin:
Bakgrunnen for plakaten er uhell som har oppstått fordi det har vært løse gjenstander som ligger oppe i lastebilhytta. Når lastebilene er inne på verkstedet jekkes ofte hytta opp for å få adkomst til for eksempel girkasse og motor. Løse gjenstander treffer frontruta og dette medfører frontruteskift eller skader på gjenstanden som treffer frontruta. Kjedelige hendelser som bør unngås.
Ute på verkstedet traff jeg Sigurd (en elev) som er på opplæring i bedrift. Sigurd jobbet sammen med mekanikeren som hadde jobben med å skifte styresnekke på en lastebil. Kjempefin jobb og erfaring for Sigurd, denne jobben har han ikke muligheten til å utføre på skolen.
Her er noe av utfordringen en mekaniker møter når en buss er inne for service eller reparasjon. Det er ekstra trangt om plassen på busser og du får ikke jekket opp noen hytte for å få bedre tilgjengelighet slik som det er på lastebiler.
Nybilklargjøring/påbygging på ny bil. Her er det en FH16 trekkvogn som får designet og påbygd sideskjørt. Etter at sideskjørtene er designet og prøve-montert blir det lakkering i samme fargen som resten av bilen.
Her kan du lese mer om nyheter fra Volvo Trucks. Neste gang skal jeg se på muligheten for å legge til lyd og video.
Her er det bare å brette opp armene å begynne å skru. Er det mye som har forandret seg fra du var mekaniker?
SvarSlettBåde ja og nei, det er jo mye mer utstyr å velge mellom, finnes vel snart ingen begrensning. Min oppfatning så langt er at det grunnleggende er som før men det har kommet inn masse spennende systemer/styringer/data. Teknologien gjør det mulig å optimalisere/tilpasse kjøretøyene enda bedre til den jobben de skal utføre.
SvarSlett